El 23 de novembre de 1983 es va aprovar la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV) que des d’aleshores ha tingut i té una gran importància en el procés de normalització lingüística de la nostra llengua. Per això, 30 anys després, El Tempir considera que s’ha de fer un balanç del que ha representat aquesta llei per al valencià, és a dir, cal analitzar els encerts d’aquesta llei, els errors, les possibilitats que encara puga tenir d’aplicació… o la necessitat de ser reformada atenent els nous reptes a què ha d’afrontar-se el valencià. En definitiva, s’hi proposa fer una anàlisi de com s’originà la LUEV (cal tenir en compte els condicionants polítiques del moment i les expectatives que s’hi crearen), com ha afectat en el món de l’ensenyament i de l’administració pública, àmbits en els quals ha avançat el valencià de manera sensible, sobretot, i quines polítiques de futur cal realitzar a l’empara d’aquesta llei per aconseguir l’equitat lingüística entre el valencià i el castellà, qüestions que es debatran en una taula redona amb representats dels partits polítics a les Corts Valencianes i el professor de la Facultat de Dret de la Universitat d’Alacant, Josep Ochoa Monzó.
Per tot això, El Tempir ha organitzat el programa d’activitats següent que ha de servir, a més, per a analitzar també la relació entre la identitat valenciana i l’ús del valencià mitjançant el llibre Nació i identitats: pensar el País Valencià i les raons que han conduït a la situació de fallida econòmica i de projecte de RTVV, que vol tancar el Govern de la Generalitat, a través de l’edició d’Adéu RTVV.
Programació
20 de novembre. Presentació del llibre Nació i identitats: pensar el País Valencià a càrrec de Vicent Flor. L’acte tindrà lloc a la llibreria Ali-i-Truc a les 20 h.
21 de novembre. Taula redona Passat, present i futur de la LUEV amb la participació de representats dels partits polítics presents a les Corts Valencianes a la sala de la CAM a les 19.30 h. Hi participen:
- Josep Ochoa Monzó, director del Secretariat de Promoció Cultural i Lingüística de la Universitat d’Alacant
- M. Vicenta Crespo, diputada pel PSPV-PSOE a les Corts Valencianes
- Joan Baldoví, diputat per Compromís-Equo al Congrés
- Lluís Torró, diputat per Esquerra Unida del País Valencià a les Corts Valencianes
Coordina i modera: Josep Enric Escribano, president d’El Tempir
28 de novembre. Presentació del llibre Adéu RTVV a càrrec de Borja Flors i Vicent Climent Ferrando, editors, i Manel Villar, a la llibreria Ali-i-Truc a les 20 h.
(Font: ACL El Tempir)