Amb l’obertura del període de matriculació de xiquets i xiquetes de 3 anys per al pròxim curs (del 9 al 16 de maig) i a fi de promoure l’ensenyament de qualitat en valencià, El Tempir i la resta d’entitats que integrem Escola Valenciana llancem la campanya “Marca’t un punt. Matricula en valencià, matricula en qualitat”, que té per objectiu informar les famílies sobre els avantatges de triar les línies en valencià quan matriculen els seus fills de 3 anys. Aquest campanya compta amb el patrocini de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua i ve avalada per les cinc universitats públiques valencianes i les Unitats per a l’Educació Multilingüe de les universitats d’Alacant, Castelló i València. Per això, la primera cosa que heu de fer per matricular el vostre infant és sol·licitar el full de matriculació en el centre escolar que podeu descarregar des de l’enllaç.
Nova denominació dels programes d’ensenyament
Des d’enguany ha entrat en vigor una nova denominació dels programes d’ensenyament, el Programa Plurilingüe d’Ensenyament en Valencià (PPEV), conegut popularment com línia en valencià, i el Programa Plurilingüe d’Ensenyament en Castellà (PPEC), conegut de manera “impròpia” com a línia en castellà. Aquesta nova denominació ja apareix reflectiu al formulari de matriculació amb dues opcions: PEV/PIL/PPEV i PIP/PPEC.
Quines són les característiques de cada programa d’ensenyament?
PROGRAMA PLURILINGÜE D’ENSENYAMENT EN VALENCIÀ (PPEV)
És el programa que substitueix el Programa d’Ensenyament en Valencià (PEV) i el Programa d’Immersió Lingüística (PIL) en la matrícula d’infantil de 3 anys. La llengua bàsica de treball és el valencià. El castellà i l’anglés van incorporant-se progressivament en diferents assignatures lingüístiques i no lingüístiques. Aquest és el programa òptim d’ensenyament, tant per a l’alumnat valencianoparlant com per a l’alumnat no valencianoparlant. En acabar la primària, els alumnes dominen equilibradament el valencià i el castellà. Aquest programa parteix del bilingüisme i està científicament comprovat que els alumnes bilingües tenen més avantatges per a dominar més llengües, com l’anglés. Aquest programa s’aplica seguint metodologies pedagògiques d’ensenyament de llengües que han tingut excel•lents resultats a països com Finlàndia i Canadà. L’alumnat matriculat en PPEV es caracteritza bàsicament per tenir una millor capacitat i predisposició per aprendre una tercera llengua com l’anglés, un rendiment acadèmic més alt i millor preparat per anar a la universitat; i, finalment, té més oportunitats i més eixides professionals per la preparació que rep i pel coneixement de llengües.
PROGRAMA PLURILINGÜE D’ENSENYAMENT EN CASTELLÀ (PPEC)
La llengua bàsica de treball és el castellà. El valencià i l’anglés van incorporant-se progressivament. És el programa que substitueix el Programa d’Incorporació Progressiva (PIP) en la matrícula d’infantil de 3 anys. Aquest programa no garanteix, com sí que ho fa el PPEV, la competència lingüística en valencià i en castellà per part de l’alumnat. No es fomenta el bilingüisme en les dues llengües oficials i això provoca que sorgisquen més dificultats d’aprenentatge d’una tercera llengua com l’anglés.
RECOMANACIONS QUE US FEM PER A LA MATRICULACIÓ
• Poseu en la casella PEV/PIL/PPEV el número 1 com a programa preferent.
• Demaneu al centre si dóna un punt per marcar en primera opció la casella PEV/PIL/PPEV, i sumar així el màxim de punts en el barem.
• Presenteu sols una sol·licitud d’admissió.
Des de les diverses entitats que integrem Escola Valenciana us proposem aquesta campanya a fi de possibilitar l’atorgament d’un punt en el barem de les famílies que opten per matricular els fills, en les escoles que així ho determinen, si marquen en primera opció PPEV, la línia en valencià. Així, les famílies veuen que la seua opció de voler que els seus fills estudien en valencià compta amb el suport necessari. Per això, recomanem que els pares i les mares pregunten al centre on cal anar per obtenir eixe punt.
Consulteu des d’aquest enllaç el nostre sistema de Centres educatius que tenen ensenyament en valencià.
(Font: ACL El Tempir)